Veel gestelde vragen aan Sterimed
Producten en merken
Welke producten verkoopt Sterimed?
Sterimed werkt samen met Belgische en Europese fabrikanten die duurzame en kwalitatieve investeringsgoederen produceren voor ziekenhuizen, woonzorgcentra en andere zorginstellingen. Wij streven ernaar maatwerk te leveren en in overleg met onze klanten te bekijken welk materiaal nodig is om de beste ondersteuning te bieden aan het zorgpersoneel.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuwe medicatiewagen?
Bij de keuze van een medicatiewagen is het belangrijk om verschillende criteria in overweging te nemen. Een goede medicatiewagen draagt niet alleen bij aan efficiëntie, maar ook aan veiligheid voor bewoners en gebruiksgemak voor het zorgpersoneel. Let daarom op de volgende punten:
- Gebruiksgemak: de wagen moet vlot hanteerbaar zijn, licht rijden en ergonomisch ontworpen zijn.
- Veiligheid: kies voor modellen met afsluitbare lades of rolluik, zeker voor medicatie en narcotica.
- Flexibele indeling: een aanpasbare inrichting van lades en manden zorgt ervoor dat de wagen aansluit bij uw eigen medicatieproces.
- Hygiëne en onderhoud: let op materialen die eenvoudig te reinigen zijn en bestand zijn tegen ontsmettingsmiddelen.
- Duurzaamheid: investeer in een stevige wagen die bestand is tegen intensief dagelijks gebruik.
- Compatibiliteit: controleer of de wagen past bij uw bestaande medicatie verdeelmethodes of elektronische registratiesystemen.
- Veilig transport: stabiele constructie, stevige kwalitatieve wielen en remmen zijn essentieel.
- Ergonomie: een juiste hoogte, handige handgrepen en een praktisch werkblad maken het werk aangenamer.
- Extra opties: denk aan geïntegreerde afvalbakjes, tablethouders of badge slot.
- Service en garantie: een goede ondersteuning bij levering, onderhoud en eventuele herstellingen is onmisbaar. Hierbij is het ook goed de voorwaarden van de fabrieksgarantie op te vragen.
Waar moet ik rekening mee houden bij het inrichten van een kleedruimte?
Bij het inrichten van kleedruimtes kunt u het volgende vragenlijstje doorlopen:
- Is er een plattegrond van de kleedruimte beschikbaar? Dit is de basis van een nieuw conceptplan.
- Wat zijn de wensen van de gebruikers? Dit is de basis van het type model van lockers.
- Wat zijn de wensen op het gebied van de lockers? Denk hierbij bijvoorbeeld aan specificaties zoals welke hoogte, breedte, soort materiaal, duurzaamheid, deurophanging, afwerking, ventilatie. Dit is van belang voor een juiste prijsvraag.
- Wie zijn de interne stakeholders, en wat is voor hun belangrijk? Hiermee is de kerngroep die betrokken dient te worden bij dit project duidelijk. (Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vertegenwoordiging van gebruikers, technische dienst, Housekeeping, aankoopdienst, bouw coördinator,…)
- Hoeveel gebruikers zijn er per dag die een locker nodig hebben? Dit is de basis om te weten of de benodigde lockers passen in de beschikbare ruimte.
- Welk slotsysteem hebben wij nodig? Hier zijn de interne stakeholders van belang. Is een klassiek cilinderslot voldoende, of wilt u een slot management systeem met centrale badge bediening? Dit heeft invloed op het type lockers, het op te stellen budget als ook de technische voorbereidingen in de ruimte.
- Zijn er bestaande lockers die verplaatst of gerenoveerd kunnen worden? Dit is van belang om mee te nemen in een prijsvraag.
- Is het mogelijk om een intekenplan te krijgen op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen?
- Is het mogelijk om een proefplaatsing te krijgen, zodat alle interne stakeholders de lockers samen met het slotsysteem kunnen testen.
- Zijn er referentieprojecten waar je kunt gaan kijken? Dit geeft vaak praktische inzichten in het wensenpakket dat tot dan toe is samengesteld.
- Wat is de levertermijn van de lockers? Dit is de basis om de aanloopperiode voor dit project te bepalen.
- Wat wordt er qua service en opvolging aangeboden door de leverancier?
- Is het noodzakelijk om dit project in een aanbestedingsprocedure te formaliseren?
Sterimed heeft in België reeds vele kleedruimtes mogen inrichten. Wij meten ruimtes op en werken zelf conceptplannen uit. Ook de plaatsing en de naservice voeren wij zelf uit. De gewenste locker kan in samenwerking met de fabrikant Oostwoud worden ontwerpen, als ook het inbouwen van slimme slotsystemen zoals van onze partner Vecos.
Wij staan altijd klaar om ook u hierbij te ondersteunen. Neem gerust contact met ons op!
Wat kan ik bij Sterimed aankopen voor mijn ziekenhuis?
Sterimed is bij ziekenhuizen voornamelijk gekend voor ons (verhuur)gamma bedden en stoelen voor zwaarlijvige patiënten in verhuur, het inrichten van lockerruimtes, etagewagens, was- en afvalverzamelaars, kinderbedjes en onderzoeksbanken voor alle disciplines binnen het ziekenhuis.
Bekijk voor meer informatie onze productcatalogus voor ziekenhuizen.
Wat kan ik bij Sterimed aankopen voor mijn woonzorgcentrum?
Sterimed staat vooral bekend bij woonzorgcentra voor medicatiewagens, medicatieverdeling, etagewagens, was- en afverzamelaars, linnenzakken, linnenverdeelwagens en modulaire verpleegwagens.
Bekijk voor meer informatie onze productcatalogus voor woonzorgcentra.
Vertegenwoordigt Sterimed een specifiek merk?
Ja, Sterimed is exclusief distributeur van merken zoals Oostwoud, Belintra, Novocal, Interco. Daarnaast zijn wij ook verdeler van merken zoals Ascolia, Seers Medical, Human Care, Ropimex, Acime, Severo, etc.
Verkoopt Sterimed ook het Belintra/Scan gamma in ziekenhuizen?
Nee, Sterimed is exclusief distributeur van Belintra (medicatiekarren, Ubeflex, verpleegwagens, etc) voor de woonzorgcentra in Vlaanderen. De ziekenhuizen worden door Belintra zelf verder geholpen.
Verhuur gamma
Kan ik XXL-hulpmiddelen huren?
Ja, Sterimed verhuurt diverse XXL-hulpmiddelen voor ziekenhuizen door heel België voor patiënten tot 350kg. Hierbij gaat het om speciale bedden, matrassen, transfer- en verblijfszetels en wc stoelen.
Bieden jullie ook huurmaterialen aan voor woonzorgcentra?
Jazeker, Sterimed heeft ook een gamma alternerende matrassen, die wij ook in consignatie leggen bij woonzorgcentra. Daarnaast zijn er ook opvouwbare bedden beschikbaar voor zwaarlijvige patiënten die geschikt zijn om in woonzorgcentra te plaatsen voor zwaarlijvige bewoners.
Hoe snel vindt de levering plaats bij een huuraanvraag
Verhuurmateriaal worden binnen 24 uur geleverd indien beschikbaar. Wij leveren ook ’s avonds en in het weekend voor spoedgevallen. Indien mogelijk leveren wij altijd het huurmateriaal op de afdeling, zodat wij aan het zorgpersoneel kunnen uitleggen hoe het materiaal het beste gebruikt kan worden.
Wat zijn jullie huurvoorwaarden?
Wij leveren binnen de 24 uur door heel België. Op verzoek ook ‘s avonds of in het weekend. De huurtarieven zijn per dag, met een minimale huurperiode van 7 dagen. De reiniging & desinfectie en de transportkosten worden op de eindfactuur verrekend. Als de huur langer dan een maand duurt, facturen wij het huurmateriaal aan het einde van de maand. Indien het huurmateriaal niet meer gebruikt wordt, plannen wij de ophaling zo snel mogelijk in.
Wat gebeurt er bij een defect aan huurmateriaal?
Sterimed is 24 uur, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar bereikbaar via het noodnummer 0473/34 64 55. Vragen worden zo snel mogelijk telefonisch verholpen, defecten ter plaatse gerepareerd ofwel vervangen door ander huurmateriaal. Deze dienstverlening is onderdeel van onze huurservice.
Hoe kan ik iets huren bij Sterimed?
Bij huuraanvragen kunt u ons altijd mailen via info@sterimed.be ofwel bellen via 012/21 33 13. Buiten kantooruren staat onze telefoon doorgeschakeld naar Ludwig, zodat hij uw oproep kan beantwoorden.
Service & support
Kan ik bij Sterimed terecht voor herstellingen?
Ja, voor alle producten die Sterimed verkoopt en verhuurt verlenen wij technische ondersteuning. In overleg met de fabrikant herstelt onze eigen technische dienst defecten, ofwel zorgen wij ervoor dat de herstellingen uitgevoerd kunnen worden bij de fabrikant zelf. Indien gewenst leveren wij ook depannage materiaal, zodat de hinder tot een minimum beperkt blijft.
Welke services biedt Sterimed?
Sterimed is continue bezig met de wetgeving en regels binnen de zorg in België. Deze kennis, samen met de praktijk ervaringen van de zorginstellingen waar wij dagelijks komen, delen wij graag met onze klant. Onderwerpen zoals bijvoorbeeld medicatieverdeling, afvalverwerking, efficiënte indelingen van lockerruimtes en zorg voor zwaarlijvige patiënten komen hier vaak naar voren. Naast productkennis en praktijkervaringen, biedt Sterimed ook de nodige nazorg. Nabestellingen, hersteldiensten en garantie interventies behandelen wij.
Over Sterimed
In welke regio’s is Sterimed actief?
Sterimed is door heel België heen actief met vaste aanspreekpunten voor elke provincie voor ziekenhuizen en woonzorgcentra.
Ontmoet hier ons hele team.
Kan ik ook voor advies terecht bij Sterimed?
Jazeker, Sterimed komt dagelijks in contact met zorgpersoneel en beleidsmakers in diverse zorginstellingen. Praktijk ervaringen in combinatie met gedegen productkennis is iets wat wij graag delen met al onze klanten.
Hoe lang bestaat Sterimed al?
Ludwig Stevens is in 2003 gestart met Sterimed. Wat begon in de kelder van zijn woonhuis in Riemst, het verhuren van XXL-materialen en handelsagent voor Oostwoud en Belintra, is vandaag de dag uitgegroeid tot een bloeiende KMO met een mooi kantoor, showroom en groot magazijn. Het team bestaat momenteel uit zes collega’s en een kantoorhond.
Waar staat de naam Sterimed voor?
De grondlegger en zaakvoerder van Sterimed, Ludwig heeft deze naam bedacht. Dit is eigenlijk een samenvoeging van 3 elementen; zijn familienaam Stevens (Ste), zijn woonplaats Riemst (ri) en het werkgebied Medisch (med). Samengevoegd is dat Sterimed